Ondernemers zijn vaak eigenwijze mensen. Dat bedoel ik niet negatief. Die eigenschap heeft eraan bijgedragen dat je in het diepe bent gesprongen, risico hebt genomen en een mooi bedrijf hebt op- of uitgebouwd.

Grote, al dan niet beursgenoteerde bedrijven, hebben vaak een raad van commissarissen of niet-uitvoerende bestuurders. Start-ups en MKB-ondernemers maken zelden gebruik van (onafhankelijke) adviesorganen.

Nu hoor ik je denken. Ik heb die toko zelf opgebouwd, waarom zou ik tijd en energie stoppen in een onafhankelijk adviesorgaan?

Nou, om de volgende drie redenen:

1. Een frisse blik van buiten

Samen weet je meer dan de som der delen. Een frisse blik van mensen met bepaalde ervaringen of expertises kan leiden tot nieuwe of verbeterde ideeën.

Daarnaast kan je, je Raad zo inrichten dat de leden beschikken over expertise die jij mist. Bezig met een nieuwe website? Vraag een ict expert in je Raad. Op overnamepad? Betrek een jurist en een accountant bij je Raad.

2. Een persoonlijk klankbord

Ondernemen is risico’s nemen en knopen doorhakken. Daar komt veel bij kijken. Een persoonlijk klankbord kan bij moeilijke beslissingen van onschatbare waarde zijn.

Ondernemers zijn vaak optimistische mensen. Meedenkende adviseurs die voor vergelijkbare vuren hebben gestaan kunnen fouten voorkomen. Dat bespaart je tijd, energie en mogelijk ook een hoop geld.

3. Waardevolle netwerkmogelijkheden

Als je de juiste leden voor je Raad van Advies kiest, brengen ze een waardevol netwerk mee. Daarmee kunnen ze je bijvoorbeeld introduceren bij nieuwe klanten, potentiële werknemers of betere leveranciers.

Heb jij al een Raad van Advies? Laat hieronder een reactie achter.


Sparren?

Wil je ontdekken wat een Raad van Advies voor jouw bedrijf kan betekenen? Laat je, je gegevens achter en ik neem vrijblijvend contact met je op!

Aanvragen

Leave a Comment